donderdag 8 februari 2018

Hortensia (zelfmakertje omdat het nog winter is)


Ondanks dat het vriest, wat ik heerlijk vind, even dat
echte wintergevoel, zag ik dat de hortensia's in de tuin
al uitlopen, kleine groene blaadjes piepen tevoorschijn.
Ik hou van hortensia's, het doet mij denken aan Frankrijk
waar ze met vele tegelijk tegen oude schuren aan staan,
mocht ik ooit nog eens een oude schuur hebben...haha.
Laatst haakte ik bloemetjes, met de bedoeling ze op die
van de hortensia te laten lijken, ik weet niet of het helemaal
gelukt is, maar met een beetje fantasie (dat maakt sowieso
alles fijner, als je er van alles bij bedenkt :-)
Mocht je ze ook willen haken, zo maakte ik ze.
Haakt 6 lossen, maak een ring, dat doe je door je haaknaald
in de eerste steek te steken en dan draad doorhalen.


Haak 3 lossen, steek je naald in de ring en haak een stokje,
haak 2 lossen, een stokje en weer drie lossen, steek je naald
dan weer in de ring en haal je draad in 1 keer door.
Herhaal dat 5 keer en je hebt een bloemetje.
Mocht je er een slinger van willen maken zoals ik deed,
begin dan met 20 lossen, steek je naald 5 steken terug en
maak een ring, zoals boven beschreven, haak het bloemetje en
als je dat hebt kant je niet af maar haak je weer 20 lossen
en steek je je naald weer 5 steken terug in voor de volgende
ring en natuurlijk het bloemetje, en zo voort.
Het klinkt altijd zo  ingewikkeld als je het opschrijft, 
daarom maak ik zelf nooit iets van een patroon, maar 
begin ik gewoon en probeer maar wat :-)

Ik wens je een fijne dag
-X-

10 opmerkingen:

  1. Leuk..de kleuren ook! Echt hortensia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk! Wat zou jij het als hortensia liefhebber dan prachtig vinden op de Azoren!! Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel....lief dat je het deelt....fijne avond.gr.Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattige bloemetjes, ik ben ook dol op hortensia's, mijn tuin staat er vol mee! Jammer dat het wel moeilijk is de blauwe mooi blauw te houden :) Jouw kleuren zijn iig weer prachtig! Ik wens je een zonnige vriesdag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn ze mooi! Ik heb alweer veel te lang niet gehaakt, maar deze ga ik me zeker snel aan wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een slinger is leuk, maar ik zie er een vestje in. Dat wil ik al heel lang haken, maar het komt er steeds niet van.
    Ik blijf dromen...
    Groetjes
    Mar10

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze leuk met die puntige bloemblaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat bedoel je juist met 'haak een stokje' ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Can anyone translate this for me in English. The google translate did a horrible job
    Thank you

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)